Un nou personaj de poveste: Melciulică

Dragi oameni mari,

Pentru noi, profesorii din rețeaua InfinitEdu, vara aceasta a fost foarte ciudată – un fel de ciudat mai ciudat decât ciudatul, și totuși ciudat de creativ. Fiecare pe la casele personale, prin curți, grădini și balcoane, am avut răgaz să scotocim natura, cu mai mare atenție și cu acea curiozitate pe care numai copiii o au. Așa am moșmondit din frunze, iarbă și culori un nou personaj de poveste, Melciulică.

L-am creat cu gândul la cei mai mici dintre cei mici. Vremea petrecută departe de grădiniță și școală ne-a făcut să ne gândim la frica pe care ei o vor simți la întoarcerea în colectivitate. Dacă și până acum podul dintre grădi și școală era dificil emoțional de trecut, contextul actual l-a șubrezit și mai tare. Și ce faci atunci când ți-e teamă? Iei cu tine un prieten: îi spui ce gândești, ce simți și vorbiți despre ce poți face. Ca să fie mai bine.

Un set de 15 povești

Cu aceste nevoi în minte am țesut proiectul De la grădi, la școală, de la grupa mare, la clasa pregătitoare, în pas de melc, încet, dar bine.

Printr-un set de 15 povești ne dorim să-i ajutăm pe copii să-și identifice emoții diverse, firești, legate de experiențele pe care le trăiesc și de întrebările pe care și le pun.

Cu titlu de exemplu, primele cinci povești din serie au următoarele titluri: Melciulică, Ție ți-e frică, Sunt optimist, Va fi bine!, Ajutor!. Alături de Melciulică și prietenii lui, cei mici (și poate și cei mai puțin mici!) vor afla că este în regulă să fim diferiți și speciali, fiecare în felul lui, că este firesc să ne fie teamă, că optimismul este molipsitor, că trecerea de la grădi la școală este însoțită de multe, multe griji, dar că totul va fi bine, că prietenii sunt cei cărora poți să le ceri ajutorul și care-ți sunt alături în momente mai puțin plăcute.

Cărți uriașe, cu exemple de activități de învățare

Frumusețea poveștilor este dată, pe lângă conținut, de prezentarea lor în cărți uriașe, care atrag atenția din prima clipă. Mai puțin obișnuit este faptul că pe ultima/ultimele pagini ale acestora sunt exemple de activități de învățare semnificative, prin care se poate explora năstrușnic, în adâncime, universul plin de semnificații al emoțiilor și comportamentele asociate.

Jurnal de explorator

Nu în ultimul rând, fiecare poveste este însoțită de câte un Jurnal de explorator, ce conține multe alte sugestii de abordare integrată a învățării, în vederea formării competențelor din programele actuale (inclusiv competențe digitale).

Atât profesorii, cât și părinții și bunicii pot găsi surse de inspirație și în ghidul on-line, ce va fi îmbogățit în permanență cu cele mai atractive idei, prin care îi putem învăța pe copii să gândească critic și creativ, să înțeleagă legătura dintre ce gândesc, ce simt și ce fac și să le pese de lumea în care trăiesc.

Te provocăm să faci câțiva pași alături de Melciulică! Încet, în ritmul tău. Va fi bine!