Proiect integrat pornind de la povestea Balul florilor, de Sigrid Laube.
Mai jos enumerăm o serie de activități care se pot realiza pornind de la textul sugerat.
- Formulare de întrebări care vizează dezvoltarea gândirii critice (exemple mai jos)
- Reflecție și dezbatere –mesajul poveștii
- Realizarea Reţelei Poveștii pentru a înţelege modelul cauză-efect (activitate descrisă mai jos)
- Caracterizarea personajelor
- Repovestire cu ajutorul cărţilor de joc (activitate descrisă mai jos)
- Jurnal cu dublă intrare
- Discuţii despre real şi imaginar în poveste
- Discuţii despre corespondenţa dintre text şi imagine
- Construcție de figurine pe băț/pai/deget – personajele preferate din poveste (exemplu mai jos)
- Dramatizare
- Rescrierea poveștii cu schimbarea sfârşitului; cu introducerea de noi personaje etc.
- Afiş pentru reclamă la piesa de teatru
- Reclamă radio
- Benzi desenate
- Decor pentru sala de clasă sau pentru piesa de teatru (exemple mai jos)
- Muzeu tematic: fructe, legume etc.
- Invitație la piesa de teatru (mai jos- exemplu folosind tehnica Origami)
Exemple de întrebări care dezvoltă gândirea critică
- Dacă ai fi parte din poveste, ce ți-ar plăcea să fii: floare sau legumă? De ce ?
- De ce spuneau legumele că nu e bine să ai de-a face cu florile?
- De ce florile nu au fost prietenoase la început, cu domnul Conopidă și cu domnișoara Morcov?
- Dacă ați fi primiți așa la o petrecere, cum ați proceda? Se merge neinvitat la petreceri? Explicați răspunsul.
- Cu ce au reușit să le cucerească domnul Conopidă și domnișoara Morcov pe flori?
CĂRȚILE DE JOC
Cum pot fi folosite cărţile de joc?
- Se multiplică paginile şi se distribuie elevilor.
- Copiii pot completa fiecare carte de joc cu creioane colorate, cerate, cu pixuri colorate, carioca; pot haşura chenarele cu negru, gri etc.
- Fiecare îşi va decupa cărţile pe contur şi le va păstra într-un plic.
- Se realizează repovestirea în perechi: copiii vor expune, pe rând, momentele povestirii, aşezând pe bancă jetoanele, în ordinea desfăşurării acţiunii.
- Tot în perechi se poate realiza repovestire selectivă: se aşază o pereche de cărţi cu faţa în jos şi se amestecă; fiecare alege şi prezintă partenerului o carte; acesta trebuie să spună despre ce moment al povestirii este vorba.
Descarcă mai jos cărțile de joc, în format PDF.
REȚEAUA POVEȘTII
- Se fac exerciții orale de descoperire a efectului sau a cauzei : ex. «Mergi către un coleg ce-şi serbează ziua. Pe neaşteptate începe o ploaie puternică şi nu ai umbrelă. Ce se poate întâmpla?» sau «Toţi colegii au ieşit la ora de educaţie fizică. Tu ai rămas în clasă. De ce?»
- Se multiplică pagina cu Rețeaua Poveștii şi se distribuie elevilor.
- După ce au citit şi înţeles textul, aceştia vor completa chiar pe fişă căsuţele, cu răspunsurile potrivite. Conversaţia trebuie condusă astfel încât copiii să concluzioneze că efectul are la bază o cauză.
Cerințe:
- Completează căsuțele cu răspunsuri potrivite. Compară rețeaua ta cu rețeaua obținută de alți colegi. Care sunt asemănările? Dar deosebirile?
- Ce alte probleme ar fi putut să declanșeze o acțiune asemănătoare?
Descarcă mai jos Rețeaua poveștii, în format PDF.
FIGURINE PE BĂȚ/PE DEGET
Cum pot fi folosite figurinele pe băț/pe deget?
- Copiii își desenează personajul preferat din poveste. Acesta poate fi colorat sau completat, după dorinţă, cu accesorii (prin folosire de tehnici la alegere: rupere și mototolire, rupere și lipire etc.).
- Produsul obținut se decupează după contur sau se folosește ruperea liberă după conturul trasat. Se lipește cu scotch pe creion, pai sau băţ, sau pe un cilindru de hârtie care se rulează în jurul degetului (foto mai jos).
- Lucrând pe grupuri mici copiii pot dramatiza povestea sau pot crea o altă poveste scurtă. În spatele unei cutii de carton, sau chiar pe bancă, figurinele pe băț îşi vor juca rolul. Fiecare grup de lucru va avea ca spectatori ceilalți colegi sau alți colegi din clasele mai mici.
DECORURI PENTRU SALA DE CLASĂ
Exemple de decoruri folosind tehnica kirigami (arta de a tăia):
- Punctul de plecare este un cerc conturat cât se poate de mare pe coala A4.
- Se decupează cercul după contur și se pliază în opt părți egale.
- Se desenează după preferință –floare sau legumă din poveste, având grijă ca desenul să fie tangent cu ambele raze ale cercului. Practic, trebuie să existe un punct de prindere stânga-dreapta.
- Se decupează după conturul desenat, mai puțin în zonele de prindere.
- Se desface și produsul obținut se completează cu alte elemente decupate din hârtie colorată, glasată (frunze, codițe etc.).
Altă variantă de decor: spirala florilor
INVITAȚIE/FELICITARE
Ghiocel folosind tehnica Origami